There was a problem loading image 'images/silownia-zewnetrzna.jpg'
There was a problem loading image 'images/silownia-zewnetrzna.jpg'
Rządowy program rozwoju małej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej o charakterze wielopokoleniowym, czyli Otwarte Strefy Aktywności (OSA), w założeniach Ministerstwa Sportu i Turystyki, ma zachęcić jak największą grupę Polaków do aktywnego spędzania wolnego czasu. Takich obiektów w całej Polsce jest coraz więcej; w gminie Nowy Żmigród jest ich już 5: w Łężynach, Nowym Żmigrodzie, Nienaszowie; Nienaszowie-Sośninach i Siedliskach Żmigrodzkich. I budowie tego ostatniego obiektu nieco bliżej się przyjrzymy…
Siłownie zewnętrzne są doskonałą opcją dla osób poszukujących aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Ćwiczenia poza zamkniętymi pomieszczeniami lepiej wpływają na organizm i ogólne samopoczucie trenujących. Tak, jak każde miejsce treningowe, tak i siłownie zewnętrzne mają swoje plusy i minusy. Ku uciesze osób korzystających z takiej formy aktywności, plusów jest zdecydowanie więcej. Należy zaliczyć do nich: brak opłat za korzystanie; ogólnodostępność (użytkownicy mogą korzystać ze sprzętów w dowolnym czasie); publiczny charakter (siłownie zewnętrzne są przeznaczone dla całego społeczeństwa); możliwość integracji z innymi użytkownikami; korzystny wpływ ćwiczeń na zdrowie, itp. Większość siłowni plenerowych jest zlokalizowana w centrach miejscowości w pobliżu placów zabaw, co ma niejako skłonić rodziców bawiących się tam dzieci do aktywnego wypoczynku i pozwala na trening w czasie zabawy dzieci.
Jeżeli chodzi o minusy siłowni zewnętrznych, to należy zaliczyć do nich przede wszystkim ograniczenia w możliwości wykonywania ćwiczeń przez warunki pogodowe. Siłownie na powietrzu nie są bowiem w żaden sposób zabezpieczone (np. zadaszone), co sprawia, że podczas deszczu, wykonywanie treningu jest praktycznie niemożliwe. W czasie dużych upałów ćwiczenie na pełnym słońcu jest z kolei ryzykowne, ponieważ grozi przegrzaniem organizmu. Dodatkowym plusem jest to, że siłownie plenerowe są dostosowane do potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych. Nie wszystkie miejsca posiadają taki sam sprzęt, ale na większości znajdziemy maszyny, które pozwalają ćwiczyć wszystkie partie mięśni. Sprzęt na siłowniach zewnętrznych jest prosty w obsłudze. W celu pomocy użytkownikom na każdym urządzeniu znajduje się informacja, z której można dowiedzieć się do czego jest ono przeznaczone oraz jak wykonywać ćwiczenia, aby były bezpieczne i efektywne.
Po tym, gdy już omówiliśmy wszystkie zalety (dużo!) i wady (niewiele) siłowni zewnętrznych, zgodnie z obietnicą przedstawioną we wstępie, przejdziemy do budowy OSA w Siedliskach Żmigrodzkich…
Zapytanie ofertowe w gminnym Biuletynie Informacji Publicznej zostało opublikowane 10 lipca 2019 roku (31 lipca zostało zmodyfikowane). Zgodnie z tym dokumentem, Zamawiający, czyli gmina Nowy Żmigród podała, że terminem wykonania zamówienia, czyli – w skrócie – budowy OSA w Siedliskach Żmigrodzkich jest 10 października 2019 roku. To bardzo istotna data, więc proponujemy zwrócić na nią uwagę. To data, który wszyscy składający oferty musieli wziąć pod uwagę, by nie narazić się na konieczność płacenia kar umownych. 23 lipca 2019 roku Zamawiający podał, że została wybrana oferta, którą złożyło Gminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Nowym Żmigrodzie, które zobowiązało się wykonać określone w zamówieniu prace za kwotę 141 450 zł brutto.
Stosowna umowa nr IOŚ.271.9.29.2019 została zawarta 21 sierpnia 2019 roku. W tej umowie najistotniejsze zapisy – którym poświęcony jest ten artykuł – zostały zawarte w następujących paragrafach:
§ 3: Termin wykonania zamówienia 10.10.2019 rok.
§ 9: Wykonawca ma prawo żądania przedłużenia terminu umownego z powodu: działania siły wyższej; z przyczyn zależnych od Zamawiającego.
§ 11: 1. Strony ustalają następujące kary umowne: b. za zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną w wysokości 0,5% wynagrodzenia umownego za każdy dzień zwłoki.
Zwróćmy uwagę na termin, ewentualne przyczyny przedłużenia terminu i kary umowne. W literaturze podaje się, że pojęcie siły wyższej nie jest zdefiniowane przez przepisy prawne ale orzecznictwo sądowe oraz doktryna prawnicza za siłę wyższą uznaje zdarzenia zewnętrzne, niemożliwe do przewidzenia, którego skutkom nie można zapobiec. Zdarzeniami kwalifikowanymi jako przypadki siły wyższej są najczęściej klęski żywiołowe takie jak: pożary, powodzie, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów, wybuchy epidemii. Ponadto do przypadków siły wyższej zalicza się także strajki generalne, zamieszki, działania wojenne, akty terrorystyczne, przewroty wojskowe a także niektóre działania władzy państwowej, takie jak blokady granic państwowych czy wprowadzenie zakazów eksportu i importu. Z doktryny prawa wynika zatem, że nie można powoływać się na siłę wyższą, jeżeli skutkom zdarzenia zewnętrznego, niemożliwego do przewidzenia strona umowy mogła zapobiec.
7 listopada 2019 roku strona internetowa Urzędu Gminy poinformowała, iż „W poniedziałek 28 października dokonano końcowego odbioru robót polegających na zagospodarowaniu terenu – budowie Otwartej Strefy Aktywności na działkach gminnych nr ewid. 514/2, 515/2, 516/3 w miejscowości Siedliska Żmigrodzkie. /…/”. Trochę nas zdumiał ten termin odbioru, bo – będąc żywotnie zainteresowanymi – zdążyliśmy sprawdzić, kiedy OSA w Siedliskach powinna być oddana. Zwróciliśmy się zatem ze stosownym zapytaniem do Urzędu Gminy i w odpowiedzi otrzymaliśmy informację z której wynika, iż 8 października 2019 roku (dwa dni przed terminem oddania OSA) został między gminą reprezentowaną przez Wójta Grzegorza Barę i Skarbnika Elżbietę Piotrowską a GPGK podpisany aneks do umowy na podstawie którego termin oddania OSA został przedłużony do 25 października 2019 roku! Podpisanie aneksu było odpowiedzią na pismo, które wpłynęło do Urzędu Gminy 3 października 2019 roku, w którym GPGK zwrócił się o przedłużenie terminu z następujących powodów: „/…/ Prośbę swą uzasadniamy terminami dostawy zabawek wchodzących w budowę placu zabaw. Producent nie jest w stanie dostarczyć zabawek przewidzianych przy placu zabaw zgodnie z terminem przewidzianym umową”. Mając na uwadze treść umowy, należy zapewne domniemywać, że mamy do czynienia z przykładem działania siły wyższej, bo tylko z takiego powodu termin wykonania umowy mógł zostać wydłużony. Niedostarczenie zabawek jako przykład siły wyższej? Naprawdę mocno naciągana interpretacja.
Podsumowując: podpisanie 8 października 2019 roku aneksu między UG a GPGK miało dwojakie skutki: GPGK nie zapłacił kary umownej z tytułu przekroczenia terminu, czyli Gmina zapłaciła więcej niż musiała zapłacić! Beneficjentem było GPGK. Czy w tej sprawie ma znaczenie fakt, że GPGK jest spółką w której gmina ma 100% udziałów? Uznajmy, że ma. Uznajmy, że reprezentujący gminę Wójt i Skarbnik mieli na uwadze to, że dotyczy to firmy, która jest własnością Gminy. Ale otwartym pozostaje pytanie: czy działanie Wójta i Skarbnika było w interesie Gminy czy GPGK? I co w takiej sytuacji jest ważniejsze: interes gminy czy interes GPGK? I co byśmy o tym sądzili, gdyby sytuacja była identyczna ale zamiast GPGK była np. firma XYZ pana Iksińskiego?
Pytanie, czy Komisja Rewizyjna Rady Gminy zajmie się tą sprawą pozostaje otwarte…